Actie Reactie

Doel: de spelers weten wat een dilemma is en kunnen deze toepassen in eigen spel en die van een medespeler.

Onderdeel: Actie-reactie

Inleiding

De docent verzint zelf 4 commando’s.

Commando

  1. =
  2. =
  3. =
  4. =

Associatie ketting

alle spelers op mute

De spelers krijgen op het scherm een tekening te zien en reageren d.m.v. een tableau.

Variatie:
Hetzelfde als hierboven alleen dan zegt de docent een woord en reageren spelers d.m.v een beweging of tableau.

Kern

Kijken naar fragment 1 van `de vloer op` (zie bijlage ‘de vloer op’). Kijkopdracht voor de spelers: Wat is het dilemma? Daaropvolgend een korte scène spelen waarbij het dilemma centraal staat. De docent geeft de conflictsituatie. (zie bijlage conflictsituaties).

Afsluiting

Alle spelers op mute, behalve speler 1 en 2

Speler 1 heeft als doel speler 2 in een dilemma te brengen. Speler 1 start met de zin `weet je wat ik zou willen…..` en benoemt hierbij zijn wens. Speler 2 reageert hierop met “hoezo wil jij…”. De wens wordt hierbij ter discussie gesteld. Nadat het dilemma is neergelegd en uitgespeeld kan de scène worden afgemaakt doordat speler 1 een keuze maakt.

Variatie 1

2 spelers willen allebei iets van speler 3. Deze speler moet een keuze maken. Speler 1 en 2 krijgen elk een minuut om speler 3 te overtuigen. De scène eindigt wanneer de keuze is gemaakt. Bijv: speler 1 en 2 willen trouwen met speler 3.

Variatie 2

Speler 1 wil iets niet en speler 2 probeert hem over te halen het wel te doen.

Speler 1 start met de zin `ik wil dat ……` en vult de zin in en probeert speler 2 te manipuleren om het te gaan doen.

De druk die Speler 1 op speler 2 legt moet zo groot mogelijk worden gemaakt maar speler 2 moet altijd nog zelf de beslissing kunnen nemen.

Dit is een page.php pagina